Dauguma nuotraukų yra padaromos "baltoje" šviesoje. Tačiau žodis "balta" šiuo atveju gali reikšti pakankamai didelį spalvų spektrą. Baltą spalva sudaro raudonos, melynos ir žalios spalvų mišinys. Šių spalvų kiekis "baltoje" gali varijuoti, tačiau žmogaus smegenys to skirtumo tiesiog nefiksuos, kol nepadėsim dviejų pavyzdžių sulyginimui vieno šalia kito. Akis sugeba pastebėti net mažiausią skirtumą, tačiau smegenys atsisako registruoti tai, jos sako "šviesa yra baltos spalvos". Vat čia ir atsiranda misitinis terminas "baltos spalvos balansas" (white balance arba WB), kuris nusako į kurią pusę yra pasisilinkęs baltumas. Na čia vėl įsiterpia fizika, kad tą dydį aprašyti. Jei vakuume šildytume medžiagą, priklausomai nuo temperatūros, ji šviestų skirtingomis spalvomis. Spalvos temperatūrą mes matuojame Kelvinais ("K" sutrumpinus). Kaip bebūtų keista, tos spalvos kurias mes vadiname šiltomis (pvz geltona) iš tiesų yra šaltesnės temperatūros, nei tos, kurias mes linkę priskirti prie šaltų. 10000 K - mėlyna spalva, 2000 K - geltona. Tai nestebintų tik suvirintojų, kurie puikiai žino, kad suvirinimo aparato melynai balta liepsnos spalva yra daug karštesnė už įkaitusį iki raudonumo metalą.Dienos šviesa standartiškai laikoma 5500 K spalvinės temperatūros šviesa. Šiais laikais skaitmeniniuose fotoaparatuose labai nesunku išmokti pareguliuoti WB į norimą pusę.
Kaip tai daroma? Pairuošiamas baltas popieriaus lapas (yra kas naudoja baltus kavos filtrus, patogiau nešiotis) ir padedamas į apšviestą vietą. Tada pasirenkamas custom wb nustatymas per fotoaparato meniu ir tada atitinkamai paspaudžiamas kažkoks mygtukas (pas mane WB, bet ar pas jus tas pats, nžn, čia jau reikia skaityti fotoaparato instrukciją, nes maži niuansai išlieka kiekvienam modeliui savi) ir nufotografuojamas "tuščias" kadras (t.y. atmintyje neišsisaugo) nukreipus fotoaparatą į baltą lapą. Automatinį fokusavimą išjunkite, nes kitaip jūsų fotoaparatas nerasdamas ką fokusuot tiesiog nefotografuos. Tas "tuščias" balto popieriaus kadras yra informacija jūsų fotoaparatui - štai tai yra balta šviesa. Ir nuo tada visi padaryti kadrai tame apšvietime turės daugiau ar mažiau artimą baltai baltą spalvą (t.y.5500 K).
Jei fotografuojate į RAW, tai dar mažesnė problemą, nes pirmuose foto redagavimo etapuose tiesiog RAW programoje su baltos spalvos balanso įrankiu bakstelėkite baltą jūsų foto plotą ir spalvos susireguliuos.
Aš pati darau abu veiksmus ir WB nusistatau, ir vėliau dar patikrinu RAW redaktoriuje ar tikrai viskas ok. Na, o po to, jau redaguoju spalvas įvairiai, kaip jau man reik mano idėjai :)
P.S. Šie nurodymai neišsprendžia mišraus apšvietimo problemos, pvz. kai iš vienos pusės į objektą šviečia saulė, o iš kitos - kaitrinė lemputė. Čia jau kaip tai beždžionei iš anekdoto neapsisprendžiančiai ar ji graži, ar protinga - nors persiplėšk, kuriam apšvietimui duoti prioritetą. :)
P.S. po P.S. o dabar visi pasiimat savo fotoaparatus, susirandat instrukcijoje punktą apie WB nustatymus ir pabandot tai padaryt praktiškai. Patikėkit, tai labai naudinga ir praktiška mokėt.
1 komentaras:
Fotografuojant natūraliam apšvietime mano baltas popieriaus lapas būna melsvai pilkas ir tikrai tamsus. Nustačius tokį kai fotografuoju toje pačioje vietoje baltą daiktą, jis pasidaro geltonas, palyginus su AWB (auto) ar kokiu 'debesėliu' ir tikrai žinau, kad taip neturėtų būt.
Kodėl taip nutinka ir ką galėčiau pakeisti? :)
Rašyti komentarą