2007 m. gruodžio 26 d., trečiadienis

Nuotraukos paruošimas publikavimui internete

Net ir geriausia nuotrauka, patalpinta forume ar tinklapyje, gali atrodyti prastai vien dėl nemokšiško paruošimo internetui. Paruošti nuotrauką publikavimui web'e nėra sudėtinga, tačiau būtina žinoti, ką su ja daryti.

1. Skenerio nuvalymas. (keliant popierines foto ar iš juostelės)
Kuo kruopščiau nuvalomas skeneris, tuo trumpiau užtrunka nuotraukos valymas nuo šiukšlių po to. Skeneris skenuoja ne tik foto, bet ir juostelės subraižymus, nuotraukos pažeidimus, dulkeles nusėdusias ant jo stiklo.
Geriausia valymui naudoti servietėles skirtas akinių stiklų valymui. Jos nepalieka dulkelių, nesisluoksniuoja plaušeliai ir yra nebrangios.

2. Skenavimas (keliant popierines foto ar iš juostelės)
Pasirinkite tinkamą skenavimo rezoliuciją. Ji turėtų būti optimali. Per didelė pridarys bėdos tvarkant nuotrauką toliau, sugaišit daug laiko. Tačiau skenuoti su labai žema rezoliucija vėl netikslinga, nes labai krenta nuotraukos kokybė.
Skeneriai prastai atkuria labai kontrastingas vietas ir tonus, todėl pries skenuojant tikslinga sumažinti kontrastą užduodant skenavimo parametrus. Tai padės "ištraukti" detales, kurios šiaip būtų prarastos, o po to kontrastingumą nesunku padidinti su grafiniu redaktoriumi.

3. Fotografijos valymas
Jei ant nuotraukos yra įtrūkimų, plaukelių, plaušelių ar kitų nereikalingų detalių, nuotrauką reiktų "pavalyti", t.y. nuklonuoti trukdžius.
Išsididinkit nuotrauką, kad būtų matyti visos dulkelės, pasirinkit Clone stamp įrankį (PS), su ALT paspauskit donorinę vietą (kuri užteps šiukšlytę), po to, jau be ALT, užtušuokite šiukšleles ar detales, kurias norite pašalinti.

4. Levels
Pasirinkit Levels (Image>Adjust>Levels)
Histograma rodo, kiek atitinkamo šviesumo taškų yra nuotraukoje. Jei dauguma taškų kairėje pusėje - nuotrauka per tamsi, jei dešinėje - per šviesi. Po grafiku yra trys slankikliai. Kairysis slankiklis rodo, kuriuos taškus laikyti absoliučiai juodžiausiais. Jei paslinksim jį į dešinę, visi iki jo pažymėti pikseliai irgi bus laikomi absoliučiai juodais. Tas pats su baltu slankikliu dešinėje. Vidurinis rodo patį nuotraukos šviesumo/tamsumo vidurį.
Jei pasižiūrėjus į histogramą, matome, kad kreivė užima ne visą diapazoną (pvz pasibaigia dar iki slankiklio kairio ar dešinio), tai rodo, jog pas mus nėra grynai juodos ar baltos spalvos. Pabandykit paslinkti juodą ar baltą slankiklį iki ten, kur prasideda kreivė. Patys pastebėsit skirtumą. Tai atlikę jau turime juodą ir baltą spalvas. Judindami vidurį slankiklį didiname ar mažiname nuotraukos kontrastingumą. Taip keisti kontrastą yra geriau, nes neprapuola pustoniai, kurie susilieja, jei keičiam tik kontrastą per Brightness/Contrast punktą.

5. Ryškumas (Sharp)
Mažinant nuotraukos dydį, keliant į internetą, kur nuotraukos automatiškai sumažinamos, skanuojant prarandamas nuotraukos detalių ryškumas. Yra ne vienas būdas, kaip nuotrauką paryškinti. Aptarsim filtrą Unsharp mask. Unsharp mask randa ribą tarp skirtingų tonų ir tą ribą paplatina. Kuo platesnė riba tarp tonų, tuo ryškesnė ji bus.
Nesunku su tuo ir padauginti, tada apie kontrastingas vietas atsiranda balta aureolė. Nuotrauka vadinama "peršarpinta".
Unsharp mask ieško ne tik šviesumo skirtumų, bet ir skirtumų tarp spalvų ir tas ribas irgi padidina. Tačiau tai nesuteikia nuotraukai ryškumo, o tik padidina spalvinius triukšmus ir gadina nuotrauką. Geriausia šiam filtrui nurodyti, kad jis visai nedaudotų spalvinės nuotraukos informacijos. Tai galima padaryti perkeliant nuotrauką į Lab spalvų formatą. Lab turi tris kanalus:
Lightness, a (kiek geltonos spalvos daugiau nei mėlynos) ir b (kiek rudonos spalvos daugiau nei žalios). Kadangi Lightness kanale nėra jokios informacijos apie spalvas, o a ir b kanaluose nėra apie baltą ir juodą, tai tikslinga Lightness kanalui pritaikyti Unsharp mask, o Blur filtrą a ir b kanalams.
Kad pervesti nuotrauką į Lab: Image>Mode>Lab color
Window>Show channels pasižiūrim kanalus, pasirinkę Lightness nuotrauką tampa juodai balta.
Įjungiam filtrą Unsharp mask (Filter>Sharpness>Unsharp mask).
Filtro langelyje yra trys parametrai, kuriuos galima keisti:
amount - filtro veikimo stiprumas
radius - veikimo diametras apie vieną pikselį, kuriuo veikia filtras. Per mažas diametras padidins triukšmus ir grūdėtumą, o per didelis - peršarpins, padidins ribą tarp tonų.
threshold - veikimo slenkstis.
Kuo didesnis paveikslėlio dydis, tuo didesnius skaičius reikia įvesti. Bet svarbiausia - neperšarpinti

6. Triukšmas ir grūdėtumas
Dažnai vienalytis fonas nuotraukose būna triukšmingas, o jei dar paryškiname nuotrauką Unsharp mask - tai dar labiau pastebima.
Triukšmus nesunku pašalinti su filtru Smart Blur.
Grąžinkit nuotrauka į RGB formatą (Image>Mode>RGB color)
Su Lasso įrankiu pažymėkite reikiamą kadro vietą. Pasirinkte Filter>Blur>Smart Blur
Pasirinkite norimą diametrą, slenkstį ir spauskit OK.

7. Kadravimas
Geriausia kadruoti jau fotografuojant, kad nieko iš nuotraukos nebereikėtų šalinti, bet jei to padaryt nepavyko, nuotrauką reikia kadruoti. Tam reikia nemažai išmanymo ir laikytis tam tikrų kompozicijos taisyklių.
Tai daroma su Crop Tool.
Pažymim reikiamą nuotraukos dalį, du kartu paspaudžiam pelės klavišą ir pažymėta dalis išsikerpa.
Kadruoti galima ir nuotraukos apdirbimo pradžioje, tada galit sutaupyti laiko apdorojant nuotraukos dalis, kurios vėliau išsikerpa.Tačiau jei kadravimą norėsite pakeisti, tai teks visus etapus atlikti nuo pat pradžių.

8. Dydis
Optimalus dydis internetui 700x600. Pakankamai didelis, kad įžiūrėti detales ir tuo pačiu visa nuotrauka tilps į monitoriaus ekraną didžiajai daugumai interneto lankytojų.
Kad kuo mažiau kristų kokybė, geriausia mažinti iš karto iki norimo dydžio. Jei norėsite uždėti rėmelį, iš karto pagalvokite apie tai, kad ir jis turėtų tilpti į ekraną.
Dydis keičiamas: Image>Image Size
Mažinimas numuša kokybę, todėl gali tekti nuotrauką vėl pašarpinti su Unsharp mask, tik jau naudojant žymiai mažesnes parametrų reikšmes.

9. Rėmelis
Net visiškai plonutis rėmelis gali maloniai pakeisti nuotraukos "žiūrėjimąsi".
Paprasčiausias dvispalvis rėmelis:
pasirinkit juodą spalvą, tada pasirinkit pagrindo keitimo dydžio įrankį Image>Canvas size. Dabar padidinkite pagrindą 2 pikseliais į plotį ir į aukštį, t.y. po vieną pikselį iš visų pusių. Taip atsikiriama nuotrauką nuo rėmelio. Tada pasirinkę baltą spalvą padidiname pagrindą 20 pikselių horizontaliai ir vertikaliai (po 10 pikselių iš kiekvienos pusės). Ir dar pakartoję pirmąją procedūrą, padidiname pagrindą po 1 juodą pikselį iš visų pusių, tuo atskirdami nuotrauką nuo tinklapio bendro fono.

10. JPEG
Jie ruošiatės kada sugrįšti prie šios nuotraukos redagavimo, tai išsisaugokite ją PSD ar TIFF formatu. Pervedimas į JPG turi būti pačiu paskutiniu jūsų žingsniu prieš keliant į internetą. File>Save for Web padeda sumažinti nuotrauką iki norimo ar tinklapio reikalaujamo dydžio pvz. 100-150 Kb.
Susiradę dešinėje mažą trikampiuką pasirinkite Optimize to File size ir nurodykit norimą failo dydį.

Viskas. Belieka patalpinti internete :) Lauksime įspūdingų kadrų...

2 komentarai:

Eduardas rašė...

Patarimai neblogi, bet keliose vietose privertė mane kaip reikiant pasiraukyti."Ji turėtų būti kiek galima maksimaliai didžiausia." Nė kiek neabejoju, kad galima prisikabinti ir prie mano tekstų, tačiau čia ojojoj... Reikėtų keisti ir keisti labai skubiai į maždaug: "Ji turėtų būti kiek galima didesnė." Asmeniškai aš rašyčiau "Ji turi būti optimali." Su didele rezoliucija lygiai tas pats, kas su megapikseliais - nuo tam tikros ribos iš viso to nėra jokios naudos. Optimalus dpi - 300. Didesnio reikia tik tais atvejais, kai skenuojama aukštos kokybės spauda (pvz., meno kūrinių katalogai) arba nuotraukos, iš rimtų fotostudijų. Kitais atvejais didėja nuotraukos dydis, be ne kokybė. Internetui rekomenduočiau 150-200. Na, nebent planuojama labai daug dirbti su redagavimo programom.
Juostelės skenavimą iš viso palikčiau fotolaboratorijoms. Kiek tekę susidurti su paprastais skeneriais, tai kokybė gaunasi prasta. Jei turite priėjimą prie profesionalaus - sveikinu. Bet visokie skeneriai su juostelių adapteriais - žaisliukai, kuriais nevertėtų labai pasitikėti. Dėl fotolaboratorijų, tai reikėtų naglai paprašyti, kad parodytų juostelių skenerį. Kai kur naudojami tie patys buitiniai skeneriai. Vienas iš sprendimo būdų - pasidaryti didelę nuotrauką (~A4 formato) ir nuskenuoti ją. Kokybė tikrai bus geresnė, o kaina kiek pamenu labai nesiskirs.
Su stamp įrankiu rekomenduočiau elgtis atsargiai. Atidirbus ranką niekas kitas taip puikiai neatliks darbo, tačiau naujokui rekomenduočiau pažaisti su Healing brush tool. Kartais jis padaro nesąmonių, bet pradžioje su juo dirbti lengviau.
Nurodytos blurinimo metodikos iš viso nepatariu naudoti - nors truputį persistengus plotas atrodys kaip iklijuotas. Gana dažnai pasitaiko, kad dar kiek padidinus atrodo kaip įklijuota o nors šiek tiek sumažinus - bluro per mažai. Mano rekomendacija Blur tool. Blurinimo stiprumas 15-25%, teptuko dydis priklausomai nuo situacijos. Žinoma, su juo darbo daugiau, nes reikiamą vietą reikia pabraukyti daug kartų, tačiau rezultatas žymiai geresnis. Be to, mažesnė tikimybė, kad kas nors pastebės, jog fotošopinote.
Šiaip visada reikėtų pradėti nuo kadravimo. Kadravimas - tarsi knygos pirmieji skyriai. Jei jie blogi - natūralu, kad gali tekti perrašyti visą kūrinį. Lygiai tas pats su nuotraukomis. Sukadravus nuotrauką atsimes nemažai nereikalingo darbo, be to bus aišku kaip dirbti, kad pagerinti tai, kas turima. Turėdamas kadrą, žinai ką ryškinti, ką slėpti, o kai kažką darai, o po to bandai išgauti kadrą vaizdelis gali gautis nei šioks nei toks.
Griežtai negalima nuotraukos dydžio keisti kelis kartus. Kiekvieną kartą mažinant krenta nuotraukos kokybė. Sumažinom vieną kartą - sumažės kokybė. Mažinsim antrą - ta sumažėjus kokybė bus mažinama dar kartą. Kiekvienas doras maketuotojas ar žmogus, kuris dirba su nuotraukomis pasakys, kad mažinti reikia iki galutinio dydžio. Jei jums reikia galutinės nuotraukos, kuri keturis kartus mažesnė, tai ir reikia mažinti keturis kartus, o ne du kartus per pusę. Iš karto mažinant iki galutinio dydžio programa turi daugiau informacijos iš ko gaunamas kiekvienas galutinis taškas. Jei nuotrauka daroma publikacijai internete nemanau, kad kas nors pastebės skirtumą ar nuotrauka mažinta 8 kartus ar tris kartus per pusę, tačiau jei nuotrauką planuojama gamintis jokiu būdu negalima daryti tokios klaidos.
Tikiuosi už kritiką labai nesupyksite.:}

Ieva rašė...

tikrai nesupyksim, o būsim dėkingi už argumentuotą kritiką ;)