2011 m. gegužės 5 d., ketvirtadienis

STOCK FOTOGRAFIJA: 2. Nuotraukų paruošimas.

A. FOTOGRAFIJŲ KOKYBĖ

Klausite - kas yra foto kokybė, o čia prasideda tiesiog techninių parametrų vardinimas:
a) pagrindinis objektas turi būt neabejotiname fokuse ir neabejotiname fokuse žiūrint į foto 100 proc padidinime. Pageidautina naudoti gilesnę diafragmą kai fotografuojate kažką iš arti, kad daiktas ar visas veidas visas būtų neabejotiname fokuse. Jei fotografuojate kokį foną (pvz. plytinę sieną)- visas fonas visoje foto turi būti fokuse;
b) triukšmų kiekis turi būt minimalus, todėl visos foto daromos pačia mažiausia ISO reikšme, kurią tik leidžia jūsų fotoaparatas ir dar pageidautina po to pravalyti triukšmus redaguojant RAW arba vėliau spec triukšmų valymo programomis panašiomis kaip Noise Ninja ar Noiseware professional;
c) foto turi būt kuo teisingiau eksponuota. Jei kitur gyvenime tinka traukti ekspoziciją iš RAW net ekstremaliai šviesinant ar tamsinant, čia nieko iš to nesigaus. Išlįs į viršų visi įmanomi artefaktai ir foto bus paprasčiausiai atmesta. Daug geriau foto perfotografuot, nei gaišti laiką redaguojant;
d) geras apšvietimas. Nenaudokite įmontuotos blykstės. Natūrali šviesa suteikia begalę galimybių, o jei turitę išorinę blykstę - galimybės dar ir išsiplėčia. Studijinis apšvietimas suteikia neribotas galimybes, tik turėk idėjų.
e) ne visai tiesioginis foto kokybės klausimas, bet dėl jo neabejotinai atmes visas foto - logotipų, firmų pavadinimų, atpažįstamų prekės ženklų buvimas kadre, todėl pageidautina visą tai sužiūrėt prieš fotografuojant, nes klonavimas didina atemtimo riziką. Nepamirškite ir kelnių sagų, užtrauktukų, kurie foto atrodo iš toli nepastebimi, tačiau išsididinus foto 100 proc. tampa puikiai įkaitomais firmų užrašais.

Papildomi patarimai:
f) jei norite pardavinėti iškirptus daiktus baltame fone - pamirškite lasso tool žymėjimą ar quick selection tool, vienintelis žymėjimo būdas, kuris kokybiškai iškirps objektą iš fono - "Pen" tool sukuriant "Paths" takus. Jei nemokate juo naudotis, galit bandyt foną tiesiog nutrinti su trintuku, darbo daug, rizikuojate nublukinti objekto kraštus, palikti nenutrintų vietų, bet vis gi įmanomas ir išbandytas būdas :)
g) per daug neapakrykite foto. Visada geriausia pardavinėt maksimalaus dydžio nuotraukas. Kuo didesnę foto iš jūsų perkama, tuo daugiau už ją gaunate, tad jums į naudą parduot ją maksimaliai didelę, kokią tik leidžia nufotografuti jūsų fotoaparatas (dirbtinis didinimas programomis griežtai uždraustas). Be to, niekas nepriims iš jūsų foto, jei didžiulio balto fono plote bus nufotografuota mažytė sąvaržėlė. Pagrindinis objektas turi užimti iki 70 proc nuotraukos, o jei apakarpysite labai - tokia foto atmes dėl pikselių skaičiaus trūkumo. Tad jau fotografuodami sužiūrėkite kadrą, kad nereiktų po to nukirpinėt tiesiogines jūsų pajamas. Daugumos fotobankų reikalavimas nuotraukos dydžiui - mažiausiai 4 megapikseliai (t.y. jei jūsų foto 2400x1800 dydžio, tai ji yra 4.32 MP apimties).


B. REIKALAVIMAI SIUŽETUI:

Jūsų nuotraukoje gali būt pavaizduota kas tik norite, tačiau yra tam tikri reikalavimai siužetui.
a) dauguma fotobankų nori, kad pateiktumėte jiems kuo daugiau vieno ir to paties siužeto ar daikto rakursų, tik Dreamstime nepriima panašių foto pateiktų vienu metu. Todėl iš vienos fotosesijos neatsirinkite tik patčio geriausio kadro, o pateikite kad ir visus kokybiškus kadrus, kurie tarp savęs skiriasi kažkuo, nors siužetas ar objektas tas pats. Nuotraukų kiekis visada dirba jūsų naudai.
b) nuolatos sekite bestselerius visuose fotobankuose, galvokite kas juos gali pirkti ir kodėl perka geriau nei panašias foto, taip pat analizuokite ir savo foto. Tačiau tiesiogiai nesivaikykite panašių idėjų. Matyt dauguma pradedančių atėję i fotobankus ir pamatę, kiek kartų yra parduota foto su paprasčiausiomis popieriaus skiautelėmis ar atmintinių prilipintais popieriukais, puola plėšyti popierių, sąsiuvinius, dienoraščius ir fotografuoti panašias foto (aš pati taip dariau :D), bet dauguma tokių foto jau net nebepriima, nes visi eina panašiu keliu - bando pakartoti tai kas paprasta ir genialu, bei pigu, tačiau tame kelyje jau kamštis susidarė ir kelio nebėr. Tas pats su sendintais popieriais, lapais apdegintais kraštais ir panašiai. Net jei tokias foto ir priims, jos atsikąs vos mažutėlį kampelį nuo bendro katilo, nes ši niša jau perkrauta.
c) puiku yra fotografuoti žmones. Žmonių reikia visokių: gražių ir ne, storų ir lieknų, jaunų ir senų, mažų ir didelių, porų ir grupių, šeimų ir draugų, kūno dalių ir gestų, linksmų ir liūdnų, kvailų ir protingų, atostogaujančių ir dirbančių, mylinčių ir nekenčiančių. Todėl ši sritis niekada nebus užpildyta iki galo. Tik nepamirškite vieno - jei nuotraukoje yra atpažįstamas žmogaus veidas (net jei tai jūsų pačių veidas), su fotografija būtina pateikti ir modelio sutikimą (model release). Tai ranka pasirašyta jūsų ir modelio sutartis, patvirtinta liūdininko parašu. Vėliau ją galite nuskanuoti ar nufotografuoti. Dauguma fotobankų užtenka vos vieną kartą pasirašyti sutarti ir ji galios visoms to žmogaus nuotraukoms keliamoms ilgą laiką. Tačiau istock pakeitė reikalavimus ir šiam fotobankui jau būtina kas kartą pasirašyti naują sutartį kiekvienai fotosesijai (mano akimis tai teisinga, nors kaip fotografui tai papildomas vargas ir rūpestis). Aš naudoju čią esančią sutartį modelio sutartis
d) nefotografuokite sausų snapshotų (t.y. atsitiktinių kadrų), neužverskite fotobanko eilinėmis savo šuns nuotraukomis, eiliniais vaizdeliais, pilkais peizažais, eilinių daiktų nuotraukomis. Jūsų foto turi būt aktuali ne vien jums, bet ir dar kažkam, kad ją pirktų. Galvokite idėjas, kurkite koncepcijas, sekite gyvenimo aktualijas ir kelkite tai į nuotraukas.
e) šventines foto skirtas konkrečiai šventei ruoškite iš anksto. Valentino dienos foto ruoškite gruodžio/sausio mėn, velykų - per Valentino dieną, kalėdų - spalio/lapkričio mėnesį ir panašiai. Dauguma firmų atvirukams, žurnalams ar kalendoriams foto ieško iš anksto, kad spėtų atspausdinti, todėl bandykite įšokti į pirmus vagonus, nes paskutiniai, atvažiavę vos prieš pat Kalėdas, ras tuščią puotos stalą. Tad visuomet teks galvoti į priekį.


C. RAKTINIAI ŽODŽIAI:

Oj kaip aš to bijojau. Nežinau kodėl, bet buvau nusiteikus, kas kas - bet raktiniai žodžiai, tai jau grynas vargas, sunki užduotis, nes kažkodėl įsivaizdavau, kad prie foto jų reikia surašyti būtinai 50, o tiek sugalvot ir dar anglų kalba - reik ypatingų sugebėjimų. Nieko panašaus. Užtenka kokių 7-9 raktinių žodžių, rekomenduojama apie 30, 50 - didžiausias leistinas kiekis. Šiais laikais yra bent keli puslapiai, kurie padeda tuos raktinius žodžius "išžvejoti" iš panašių foto jau esančių stokuose.
pvz:
http://www.findphotokeywords.com/
http://www.arcurs.com/keywording/

Jums tereikia parašyti jūsų foto esmę (pvz. book in hands) ir jums primeta foto panašių į jūsiškę, pažymite panašiausias į jūsų ir duodate filtravimą. Vėliau pramėtote visus netinkamus raktinius žodžius ir suformuojate sąrašą iš likusių. Copy/paste į File info "Keywords" laukelį. Viskas :)
Visi raktinia žodžiai privalo būti anglų kalba. Jei rašote į File info, atskirkite žodzius kableliais arba kabliataškiais.
Tačiau nereikia "spam"inti raktiniais žodiais. Nėra prasmės rašyti žodžius, kurie yra labai nutolę nuo tiesioginio foto turinio. Ypač raktiniams žodžiams priekabus yra istock fotobankas. Negana to, kad kiekvieną žodį reikia pažymėti ką jūs turėjote galvoje konkrečiai, pvz: rašydami hand jūs turėjot galvoja hand kaip "humans hand" "animals hand" ir t.t., tai jei dar nėra to, ką jūs paminėjote, nuotraukoje tiesiogiai pavaizduota, jūsų foto bus atmesta.
Nėra sunku ir patiems aprašyti foto, beje taip gaunasi daug kokybiškesnis aprašymas, nei naudojantis aukščiau paminėtomis nuorodomis ar kopijuojant visus raktinius žodžius nuo panašios foto, nes nenutolstama nuo turinio į pievas. Pažiūrėkit į foto ir vardinkite: Kas? Koks? Kiek? Kur? Ką daro? Kada? Kas aplink?
Raktiniuose žodžiuose taip pat negalima naudoti prekinių ženklų ir firmų pavadinimų. O su vaikų fotografijomis negalima vartoti žodžių "nude", "sex" ir panašiai.

SVARBU:

Jums bus daug lengviau sukelti foto i stokus, jei visą reikalingą informaciją apie foto surašysite į File info baigdami redagavimą prieš išsaugant nuotrauką. Tada sukėlus foto, jums tereiks pasirinkti kategorijas, o visi kiti laukai kaip title, description, keywords užsipildys patys.
Norėdami surašyti File info. Eikite- File>File info

užpildykite laukus:
Document Title (įrašykite trumpą pavadinimą nuotraukos)
Description (pilnas nuotraukos aprašymas)
Keywords (raktažodžiai atskirti kablelias ar kabliataškiais)

pvz.


4. PRISKYRIMAS KATEGORIJAI

Kiekvieną jūsų foto teks priskirti kažkokiai kategorijai. Pvz. šuniuko foto prie Animals, pinigų prie Business, moters foto prie People. Vieną foto galima priskirti ir kelioms kategorijoms, jei moteris verslininkė, ji puikiai tiks ir "business" ir "people" kategorijoms. Dauguma stokų neapsiriboja kategorijomis ir tenka rinktis iš smulkesnių subkategorijų, kad kuo tiksliau parodyti kelią į jūsų foto. Iš pradžių tai gana painus dalykas, nes kategorijų pavadinimai skiriasi skirtinguose fotobankuose ir kas viename lengvai priskiriama, kitame gali tekti pavargti iš peties ieškant kur gi čia ta mano foto tiktų. Su laiku perprasit ir bus vis lengviau.


BAIGIAMASIS ŽODIS
Visos stock fotografijos specifikos neįmanoma apžvelgti net storiausioje knygoje. Kiekvienas stokas turi savo specifines sąvybes ir savotiškus niuansus, kuriuos įmanoma suprasti tik kurį laiką juose sukantis. Reikšmės gali turėti daug kas: ir foto įkelimo savaitės diena ar laikas (kaip shutterstock), ir raktinių žodžių seka (kaip fotolia), ir tarpai tarp pasiūlomų panašių foto (kaip dreamstime). Visa tai sužinoma forumuose, fotografų bendruomenėse, pokalbiuose su kolegomis, iš asmeninės patirties.
Reikia pridurti ir tai, kad pirmoji piniginga banga jau nusirito prieš kelis metus, kai užtekdavo turėti veidrodinuką, o tuo metu juos turėjo tikrai ne kiekvienas, fotografuoti elementarius aplinkos daiktus, popieriaus skiauteles, šaldytuvo turinį ir užsidirbti tikrai įspūdingas sumas. Šiuo metu, norint atsikąsti bent ženklesnę dalį nuo bendros milijoninės apyvartos, nuo profesionalių fotografų turinčių profesionalias apšvietimo technikas, dešimtis tūkstančių dolerių kainuojančius fotoaparatus, neribotą modelių pasirinkimą ir didelę komandą, reikia turėti tikrai tvirtus dantis ir gerą galvą generuojančią netikėtas idėjas, tačiau galimybė yra ir tik nuo jūsų priklausys, ar ji pasiteisins. Linkiu sėkmės ;)

Komentarų nėra: