2012 m. sausio 15 d., sekmadienis

Kaip fotografuoti stiklą? Patarimai fotografuojantiems

Fotografuojant stiklą turim kelis pakankamai sunkius uždavinius vienu metu. Atskleisti indo tūrį, stiklo blizgėjimą, stiklo perregimumą, parodyti faktūrą, indo simetriškumą, bei ryškų kontūrą ir tuo pačiu išvengti ryškesnių blikų bei nereikalingų aplinkos atspindžių, tame tarpe, ir savo autoportreto su fotoaparatu rankose :) O jei dar objektas sudėtinga krištolinė vaza, turinti daugybę skirtingu kampu pasvirusių paviršių, užduotis dar pasunkėja. Visus šiuos tikslus įgyvendiname parinkdami tinkamą apšvietimą, fotografavimo kampą, foną.

Skirtingi apšvietimo būdai:
Tiesioginis apšvietimas leidžia parodyti objekto kontūrą, paviršiaus faktūrą, bet nesukuria tūrio ir jokių ypatingų efektų. Be to meta labai ryškius atspindžius  ant objekto priekio, o būtent į jį pirmiausia ir atkreipiame dėmesį nuotraukoje. Foto bus plokščia. Tokį apšvietimo būdą galima naudoti tik kaip pagalbinį.
Išsklaidytas šoninis apšvietimas puikiai atskleidžia perregimumą ir stiklinio objekto tūrį. Išsklaidymas padeda išvengti aštrių, akinančių atspindžių.
Viršutinis apšvietimas padeda sukurti objekto tūrį, kai objektas fotografuojamas iš aukštesnio kampo.
Pašvietimas iš apačios sukuria indo pripildyto šviesa efektą. Tam objektas statomas ant stiklinio paviršiaus ir pašviečiama iš apačios. Tokiam efektui reiktų fotografuoti iš aukštesnio kampo.
Patogiausia ir geriausia stiklinius dirbinius fotografuoti naudojant foninį pašvietimą, o kitu šviesos šaltiniu modeliuojant kontūrus, šį šviesos šaltinį statant kiek aukščiau objekto ir 45-50 laipsnių kampu į jį. Jei turite tik vieną šviesos šaltinį, ne bėda, puikiai jums į pagalbą ateis balto kartono juostos ar lapai, reflektorius.

Atskiri fotografavimo būdai:
Puikiai kontūrus išryškina toks fotografavimo būdas: prie fotografuojamo indo tolimesnės sienelės priglaudžiame juodą foną didesnį nei kadras, už to fono pastatome ryškų šviesos šaltinį (softboxą arba į didelį reflektorių nukreipiame blykste, ar pastatome du simetriškus šviesos šaltinius, kurie fotografavimo metu mestų iš abiejų juodo fono pusių po siaurą šviesos siūlą ant mūsų objekto ir taip puikiai išpieštų indo kontūrą juodame fone. Jei norime išryškinti ne vien kontūrus, bet ir suteikti tūrio, pastatome vienoje ar abiejose pusėse po kartono juostą, kuri atspindės šviesą ant objekto.
Šioje vietoje galima vykdyti puikius spalvinius eksperimentus, jei ant šviesos šaltinių uždedame spalvotus ar gradientu nuspalvintus lapus. Ypač efektingai atrodo pakabinus iš šonų spalvotomis juostelėmis printeriu atspausdintus lapus. Mūsų indo kontūrai tampa persiliejančiai spalvoti. Įjungiame fantaziją ir eksperimentuojame, rezultatai gali gautis įspūdingi ir netikėti.
Apatinį kontūrą šiuo atveju pavyks išryškinti tik tada, jei jūsų stiklinis objektas bus pastatytas ant stiklinio peršviečiamo paviršiaus (peršviečiamas žurnalinis stalelis, stiklinė lentyna, apverstas bokalas ar vaza) ir per jį gaus dalį šviesos iš apačios.

Schema:



Kad išvengtume viso kambario ir jame esančių daiktų bei spalvų atspindžių ant mūsų objekto, padarome iš trijų tamsių plokštumų dėžę (kaip rusiška П raidė, tam puikiai tinka kartoninė dėžė su nukirpta viena kraštine), į jos vidų įklojame baltą popieriaus lapą arba medžiagos skiautę. Jei fotografavimui naudojate tik vieną šviesos šaltinį, geriausia naudoti foninį pašvietimą. Šviesa gali kristi iš viršaus, kiek už objekto, tuo pačiu apšviesdama ir foną, ir mūsų objekto kontūrus. Arba šviesos šaltinį galime padėti žemiau paviršiaus ant kurio stovi objektas ir į foną šviesti iš apačios.

Schema:
Puikiai stiklo kontūrai apšviečiami fotografuojat su foniniu apšvietimu, kai visas baltas fonas yra kaip šviesos šaltinis (ar su peršviečiama įtempta medžiaga ir už jos patatyta blykste ar lempa, ar su organiniu baltu stiklu, ar tiesiog naudojant softbox'a). Šiuo atveju iš objekto  šonų reiktų pastatyti dvi juodas plokštumas, kurios sugers šviesą ir tamsiai paryškins stiklinio indo kontūrus. Priekinio plano apšvietimui galime naudotis arba papildomu šviesos šaltiniu, arba atspindinčiu paviršiumi, kad dingų šešėlis tarp fotoaparato ir objekto.

Fonas gali būt nebūtinai baltas, bet ir spalvotas, tradiciškiausias tamsiai pilkas arba juodas. Tamsiai pilkas puikiai sukuria indo pripildyto šviesa įspūdį, antrasis - atskleidžia formą ir detales ant stiklo. Pilką foną reikia atitraukti pakankamai toli nuo objekto, tada stiklas atrodo stikliškesnis. :)

Jei kažkurios indo dalys susilieja su fonu, siūlome naudotis balto ar juodo kartono lapo pagalba nukreipiant šešėlius ar šviesą į reikiamą vietą. Kartono lapas, aišku, pastatomas už kadro ribų.

Jei objektas sudėtingas (pvz. graviruotas krištolinis bokalas ar sudėtinga vaza, bet ir kitais atvejais), geriausia daryti jungtinius kadrus (brecketing). Padarant iki kelių foto su skirtingu šviesos kritimo kampu (aišku, fotoaparatas turi būt nejudamai įtvirtintas ant stovo,  o fotoaparato nustatymai tie patys visuose kadruose) ir šias foto suklojant vieną ant kitos vaizdų redaktoriuje.Taip pat kelis kadrus galime naudoti visiškoje tamsoje "išpiešiant" su žibintuvėliu skirtingas indo kraštines ir suklojus tuos kadrus vieną ant kito. Geroms reklaminėms fotografijoms kartais padaroma iki keliasdešimties tokių paskirų kadrų.

Stiklinių, o ypač krištolinių, objektų struktūrą padeda atskleisti ir jų pripildymas spalvotais skysčiais. Jei fotografuojama taurė pripildyta skaidraus vandens, geriausia tai daryti apšviečiant iš priešpriešinio viršutinio kampo naudojant tamsiai pilką fona. Reflektorių ar papildomų šviesos šaltinių pagalba kuriant tūrinį peršviečiamą objektą.

Naudokite spalvotus pašvietimus, kad suteikti nuotraukai gyvumo. Už kadro ar į kadrą įdėjus objektą, o taurę pripildžius skysčio, galima puikiai žaisti su to objekto atsispindėjimais skystyje. Nepamirškime ir apie skysčio savybę, viska apversti aukštyn kojom. Kurkite ir stebinkite.

Ne mažiau svarbus ir gero objekto pasirinkimas. Kad stiklo paviršius būtų nesubraižytas, neturėtų ryškių siūlių, o paviršius turi būt idealiai lygus ten, kur ištikrųjų turi būt lygu (pigios taurės dažnai šia savybe nepasižymi :)). Indas privalo būt idealiai švarus, o idealią reklaminę nuotrauką gausite naudodami tik visiškai naujus kokybiškus indus. Jei fotografuojate butelį su etikete, įsitikinkite, kad po etikete neina butelio siūlė (taip būna pakankamai dažnai), tad norit gauti tikrai gerą foto, teks perklijuoti ir etiketę. Jei darote nuotraukas stokams ar pardavimui, apžiūrėkite, ar nėra įskaitomų firminių užrašų ant stiklo gaminio, ar jo dugno. Jei taurė turi metalinį apvadą, nepamirškite atskleisti ir jo.

Apsidairykite aplink, įlįskite virtuvės indaujon, šaldytuvan, į rūsį, vazų lentyną, paieškokite stiklinių objektų ir pasitreniruokite juos fotografuodami, O po to pasidalinkite su mumis :) Stiklas pakankamai sudėtingas objektas, tad mokantis fotografuoti ne pro šalį pasitreniruoti ir su šiuo pakankamai stipriu ir apgaulingu, bet įdomiu priešininku :)

Komentarų nėra: